Jsou BIO potraviny opravdu tak úžasné?

V dnešní době je obrovský tlak na to, abyste kupovali bio potraviny, protože to úměrně ovlivňuje vaše zdraví. Spousta lidí raději oželí nějaké rodinné výlety, ale kupují pro celou rodinu několikanásobně dražší zeleninu a ovoce z BIO označením s tím, že tím kupují mnohem kvalitnější potraviny a zároveň tím chrání sebe a svojí rodinu před obrovským množstvím nemocí. Co na to ale říkají studie a je to všechno opravdu pravda? Jelikož píšu tenhle článek, je vám asi jasné, že odpověď není „ano“ a konec článku.

Co tedy organické potraviny znamenají?

  • Neměly by obsahovat umělé nebo syntetické sloučeniny, jako jsou hormony, antibiotika nebo geneticky modifikované organismy. Každopádně toto se mění stát od státu. Tudíž to nemusí vždy být 100% organické.
  • Obecně je pěstování dražší, protože nemůžete stříkat pesticidami, které chrání úrodu proti různým škůdcům a tím pádem obsahují menší množství těchto látek. Každopádně rozdíl je příliš malý na to, aby to mělo nějaký efekt – studie
  • Uvádí se, že obsahují více mikroživin, antioxidantů apod. ale rozdíly ve složení jsou především podmínkami pěstování a okolí než vyloženě rozdíl mezi organickými a klasickými. Většinou je rozdíl až nedůležitý – studie
  • Organické zvířecí produkty obsahují více bílkovin a lepší poměr omega 3 vs omega 6 – studie

Obrázek z přednášky Menna Henselmana

Důležité je si uvědomit nedostatek studií z pohledu organického pěstování a možnosti větší kontaminace různými bakteriemi a zároveň jak přesně jaké látky na nás fungují. Protože na rozdíl od zvířat, která mohou utéct, rostliny nemohou a tudíž, když je chce něco sežrat, musí si vyprodukovat látky, které je odeženou. Stejně je spousta informací o tom, jak určité takto nově vzniklé látky tělu prospívají, ale opět na to nejsou žádné studie, které by dokazovaly, že tomu tak opravdu je a v jakém množství by člověk musel dané látky konzumovat.

Viz bod 3 výše. To, jak se vyhnete pesticidům a zda je to opravdu tak, zdravotně lepší opět neexistuje jasná odpověď. Například v této studii, kde sledovali 623.080 žen, nenašli žádný rozdíl v možnosti získat rakovinu a tím zda jedly nebo nejedly organické potravinystudie

Nesmíte zapomínat, že organické potraviny jsou velmi lukrativní. Ve Státech v roce 2010 dosáhla organická jídla 29 miliard dolarů, od té doby mají průměrně 10% růst každý rok. Jejich průzkumy ukázaly, že je organické jídlo 47% dražší, ale co se týče výroby organických potravin, je navýšení 5-10%. Tudíž z pohledu zvýšených nákladů je minimálně ve Státech rozdíl v ceně především díky marketingu než konkrétnímu zvýšení nákladů výroby.

I díky tomu existuje nyní obrovské množství produktů, které jsou organické, bio apod. Ale jsou to zprocesované sračky, které to že jsou bio nic nezlepší. Tohle je úplně stejný příklad jako u špaldové mouky a dalších ingrediencí, ze kterých se dělají jedny muffiny, bábovky apod. za druhými a lidi to žerou po kilech, protože je to zdravé, ale pořád jsou to kalorie a pořád to jsou sacharidy. To se obejít nedá

Největší problém bio potravin a jaká je tedy ta nejlepší cesta co kupovat a co ne?

To nejhlavnější je čerstvost potravin. To, že si koupíte bio ovoce, které do supermarketu cestovalo několik týdnů v krabici, postrádá jakýkoliv smysl. Ze studií například celkové množství vitaminu C v červené paprice, rajčatech, meruňkách, broskvích a papáje bylo prokázáno, že je vyšší, když jsou tyto plodiny zralé. Další studie porovnávala obsah vitamínu C v supermarketu brokolice z května (v sezóně) a brokolice z podzimu (dovezená z jiné země). Výsledek? Mimo sezónu měla brokolice jen polovinu vitamínu C než sezónní brokolice. Studie druhá studie

Tudíž nejlepší je nakupovat na různých trzích a zajímat se především o to, jak dlouho to je od doby sklizení ovoce či zeleniny.

Znamená to, že bio potraviny jsou blbost a nemá smysl je kupovat?

Určitě ne. I když podle všech studií nemůžeme říct, že by dokázaly zlepšovat zdravotní aspekty, výživové hodnoty také nejsou zásadní a mění se především pěstováním a půdou, kde se pěstují než tím, zda jsou nebo nejsou organická, a co se týká pesticidů, je jakýkoliv strach opět zbytečný.

Každopádně u živočišných produktů je kvalita a složení lepší, a pokud si můžete finančně vybrat, tak spíš kupujte organické živočišné produkty – maso, vajíčka, mléko než ovoce a zeleninu. A pokud máte finance na oboje, tak ideálně nakoupit čerstvé (to většinou znamená lokální) organické potraviny, proč ne. To, že obsahují více vitamínů a méně pesticidů, je z výše zmíněných studií jasné. Tenhle článek má být především pro všechny, kteří nakupují pro sebe a nebo pro svojí rodinu a kvůli všem těm zprávám o pesticidech a dalších věcech přemýšlí, zda zruší výlet s dětma a budou nakupovat bio potraviny. Soustřeďte se, jak už jsem psal na čerstvost. Každopádně ze všech studií, co se týká zdraví, hubnutí apod., vždy vyhrají ti, co zeleninu a ovoce jedí pravidelně a nejedí nebo jedí minimálně všechny zpracované sračky a je jedno, zda tyhle věci jsou bio nebo ne. Omezit množství a přísun ovoce a zeleniny jen kvůli tomu, že si nemůžete dovolit organické, je naprostá ptákovina.

Pomohl vám článek na toto téma? A nebo vás ještě něco zajímá? Napište do komentářů.

Autor:

TOMÁŠ BARTOŠ

Silový a kondiční trenér
Majitel a zakladatel Barbar gymu a spolumajitel Barbar gym and therapy
Držitel českých a zahraničních certifikátů z oblasti tréninku a výživy

TB
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *